Zpět na Děti z Ukrajiny v české škole očima pedagogů

Eva popisovala zkušenost s ukrajinským chlapcem, kterýtéměř nekomunikoval. 

Textová verze


Pak tam máme teda toho jednoho chlapečka, který je v té deváté třídě a on právě má brášku v té třetí třídě a tam zase to jde z rodiny, protože to je rodina, která tady zůstat nechce, oni jsou snad z té Záporožské oblasti, to znamená, přišli úplně z velké hrůzy a ti kluci tady zůstat nechtějí. A řeší, ten starší to řeší tím, že nemluví. A on opravdu nemluví, on nemluví vůbec s nikým. On občas tak jako udělá to, co vidí u ostatních, ale někdy ani to ne, on to v podstatě všechno sabotuje, už jsme to řešili i s paní psycholožkou a s rodiči moc dobrá spolupráce není, takže ten zatím teda se moc neadaptoval. Je tady 2 měsíce, o toho prvního října, to znamená tu nejkratší dobu, ale já bych tak řekla, že on vnitřně neakceptoval to, že sem vlastně přijeli, že tady nějakým způsobem musí fungovat aspoň nějakou dobu a ten teda se chce vrátit a rodiče se chtějí vrátit taky. Takže ten do kolektivu nezapadl, zezačátku se tam s některými těmi hochy bavil, potom to přestalo a teď to vlastně vyřešil tak, že se navěsil na toho spolužáka z Ukrajiny a komunikuje jenom s ním, komunikuje s ním, on totiž pravděpodobně mluví líp rusky než ukrajinsky, ale to jako já jsem to neslyšela, to mně tak jako říkaly ty děti a že on se i za tu ruštinu stydí, že to je taky jako asi jeden handicap a druhý handicap je ten, že on česky nerozumí vůbec nic. Takže on tady prostě nebyl, oni přišli až v tom říjnu a přišli z té Ukrajiny a až právě z té hodně východní oblasti. Takže taky bůhví, co on má za sebou, to nikdo nevíme a před čím utíkali, to taky nevíme. Ty děti oni, jako oni ho prostě berou taky takový, jak je, ale jako celkem se s tím zatím nedá nic dělat, jo. Tam vždycky platí to, že pokud ty děti se zařadit chtějí do toho kolektivu, pokud se s těmi dětmi chtějí bavit, chtějí s nimi komunikovat, tak se to dřív nebo později povede. Pokud někdo nechce, no tak prostě nechce, jo, tak se to nezlomí. Takže zatím se to teda u nás nezlomilo, ale říkám, už tam i zasahovala nějak psaní psycholožka, protože už se nám to nelíbilo, už jsme měli pocit, že toho mlčení je hodně a takového toho jako snad, snad i ignorování, že je hodně ignorování, všeho. V podstatě ten kluk nechce v té škole nic dělat, on dokonce nám i utíkal nějakou dobu a nechce, nechce vůbec, on sem asi, prostě on tady nechce chodit

Další zkušenosti:

Leona vnímala rozdíl v adaptaci dětí na prvním a druhém stupni.

Eva kladně hodnotila příchod skupiny chlapců z Ukrajiny do třídy.

Lucka se občas setkávala s narážkami vůči ukrajinským žákům, celkově ale podle ní klima třídy spíš obohatili.

TřídaAleny se zapojila do projektu pro česko-ukrajinské třídy, s posílením vztahů pomohla také psycholožka.

Eva popisovala zkušenost s ukrajinským chlapcem, který téměř nekomunikoval.

Podle Lucky žádné z dětí nepotřebovalo emoční podporu ve spojení s tématem války. Někteří žáci ale byli málo komunikativní a motivovaní.

Leona hovořila o rozdílech v emoční podpoře na prvním a druhém stupni.

Kiki vnímala, že jí s příchodem ukrajinských žáků přibylo práce. Důležitý byl i jejich samotný přístup ke vzdělávání.

Alena oceňovala přítomnost asistentů pedagoga ve třídách.

Podle Evy byla pro učitele nejnáročnější příprava do naukových předmětů.

PodleLucky někteří pedagogové vnímali nastalou situaci negativně kvůli množství práce navíc.

Do třídy Martiny přišly dvě ukrajinské dívky, mezi kterými byly velké rozdíly.

Spíš než hrozbu pro svou školu Pavel spatřoval v nastalé situaci příležitost.

Alena by kolegům učitelům vzkázala, aby byli tolerantní.

Leona ve vzkazu kolegům děkovala za jejich nasazení, dále jim doporučovala nebát se říct si o pomoc, respektovat psychickou únavu zejména starších dětí a zaměřit se na spolupráci.

Martina učitelům vzkazovala, aby se nebáli využívat pomoci českých dětí.

Podle Lucky bývají ve třídách děti s různými speciálními potřebami, které mnohdy potřebují větší podporu, něž žáci s odlišným mateřským jazykem. Není proto třeba se obávat.

Kiki vzkázala, že přítomnost dětí z Ukrajiny výuku nesníží, naopak se díky ní mohou české děti něco nového naučit.