Podle Vojty asistent ve třídě mohl sledovat žáky, kteří potřebovali speciální pomoc.
P: V tom učení. To bylo v době, kdy ještě nebyly ty asistenti toho pedagoga a vím, že paní učitelka se mnou strávila mnohem víc času než s ostatníma dětma jenom proto, že když já jsem potřeboval, tak ona za mnou přišla a vysvětlila mi to. Stejně tak ale jednala i s ostatníma dětma, ale jenom když tu její pomoc ty děti potřebovaly. Ona věděla, díky tomu, že mi dávala trošku víc pozornosti, že já tu pomoc potřebuju a taky mi tu pomoc dopřála. Vím, že tady to nemůžou dělat všichni učitelé, a proto je právě teď dobrý si myslím, že jsou v těch třídách ty asistentové pedagoga. Že právě je někdo, kdo může sledovat jednoho jedince, který potřebuje pomoct. Chápu, že ta paní učitelka měla ve třídě 30 dětí a bylo pro ni těžký sledovat těch 30 dětí zvlášť a zároveň jednoho, kterej vyžaduje tu speciální pomoc. Tak to jako klobouk dolů. To si teď říkám v tu chvíli paní učitelka byla docela dobrá. Je dobrý, že teď jsou tam ty asistentové, aby se rozlišil ten, kdo bude sledovat třídu a kdo bude sledovat toho jedince s tou jakoby poruchou.