Zpět na Komentáře psychologů a psychiatrů k modelovým případům

Modelový případ 10:

Sedmák s problémy v regulaci emocí, se záchvaty vzteku a s množstvím kázeňských postihů

Chlapec ze sedmé třídy má problém s regulací emocí. Dochází u něho k zdánlivě neadekvátním záchvatům vzteku. Sám udává problémy s třídní učitelkou, která mu prý v minulosti dokonce dala facku (což ona sama popírá). Chlapec ve škole zažívá sérii neúspěchů a kázeňských postihů (důtky třídního učitele, ředitele, zákaz účasti na lyžařském výcviku). Rozmohly se u něho i zažívací potíže, které by mohly být psychosomatického rázu.

Chlapec ze sedmé třídy má problém s regulací emocí. Dochází u něho k záchvatům vzteku a vulgárním projevům vůči spolužákům. V návalu silných emocí ve škole opakovaně něco rozbil, nebo například ve vzteku z prohry v míčové hře hodil silně míčem spolužákovi do obličeje.

Multidisciplinární tým provedl s chlapcem anamnestický rozhovor, během kterého působil tento žák velmi zakřiknutě a nevýrazně. Opatrně sdělil, že se třídní učitelce maximálně vyhýbá od té doby, co mu dala facku. Třídní učitelka popřela, že by k něčemu takovému došlo. Z pozorování nicméně vyplynulo, že s třídní učitelkou do jisté míry „bojuje“ i zbytek třídy.

Matka v rozhovoru, který kvůli jejímu pracovnímu vytížení proběhl pouze telefonicky, sdělila, že ví, že její syn „není svatý“. Prý však příliš nerozumí tomu, s čím má paní učitelka takový problém. Svému synovi ohledně facky plně věří. Chlapci se prý od té doby rozběhly zažívací potíže, zřejmě psychosomatického rázu.

Chlapec ve škole zažívá neúspěch a sbírá kázeňské postihy opakovaně. Byly mu už uděleny důtky třídního učitele i důtky ředitele školy. Má dokonce zákaz účasti na lyžařském výcviku z důvodu neadekvátního chování ve vyučovacích hodinách.


Školní psycholožka Jiřina Juřičková k desátému modelovému případu a obecně k tomu, jak přistupovat k dětem v afektu

Další zkušenosti:

Modelový případ 1: Předškolák s problematickým chováním v kolektivu

Modelový případ 2: Šesťák, který ve vyučování nespolupracuje a celkově se straní

Modelový příklad 3: Temperamentní čtvrťák s konfliktním vystupováním, kterým se snaží přitahovat pozornost

Modelový příklad 4: Dospívající dívka s velkými výkyvy chování a prospěchu, u které se objevilo sebepoškozování a myšlenky na sebevraždu

Modelový příklad 5: Sedmák, jehož chování bylo označeno jako počínající šikana učitelů

Modelový příklad 6: Druhák narušující vyučování nevhodným chováním

Modelový příklad 7: Sedmačka s nízkým sebevědomím, která upoutává pozornost nešťastnými způsoby

Modelový příklad 8: Samotářský třeťák s podezřením na poruchu autistického spektra

Modelový případ 9: Neposedný druhák s potížemi v navazování kontaktů a soustředěností při vyučování

Modelový případ 10: Sedmák s problémy v regulaci emocí, se záchvaty vzteku a s množstvím kázeňských postihů