Zpět na Komentáře psychologů a psychiatrů k modelovým případům

Modelový případ 3:

Temperamentní čtvrťák s konfliktním vystupováním, kterým se snaží přitahovat pozornost

Chlapec navštěvuje 4. ročník. Má problémy navázat vztahy s vrstevníky. Je prý velmi temperamentní, konfliktní a leckdy i vulgární. Často narušuje vyučování a snaží se přitáhnout pozornost. Prospěchově se pohybuje v průměru. Škola projevila obavy, zda ze strany matky – samoživitelky nedochází k zanedbání péče. Otec žije v zahraničí.

Velké problémy měl chlapec již v minulém školním roce ve třetí třídě. V kolektivu je spíše neoblíbený, neumí totiž vhodně navázat vztah se spolužáky. Je velmi temperamentní a často spouští konflikty, provokuje. Během vyučování vykřikuje, vstává z lavice a skáče nebo dělá kopulační pohyby. Používá v nemalém množství vulgarizmy a to i přímo vůči spolužákům.

Prospěchově se pohybuje v průměru. Velké problémy mu činí český jazyk – hlavně gramatika. S gramatikou bojuje i v angličtině, ačkoliv v konverzaci je naopak o mnoho napřed oproti spolužákům. Škola projevila o tohoto žáka obavy i z toho důvodu, že měla podezření na zanedbání péče ze strany matky. Od více zdrojů se do školy dostávaly informace o tom, že je chlapec často celé dny doma sám, protože je jeho matka (samoživitelka) zaneprázdněná prací. Mimo domov prý bývá hlavně v odpoledních až večerních hodinách.

Z rozhovoru s matkou vyplynulo, že žila do pěti let chlapce v zahraničí. Žila tam s otcem chlapce, se kterým se rozešla, když byly malému čtyři roky. Před vypuknutím pandemie se matka se synem vrátila zpět do Čech, hlavně proto, aby se rozloučila se svou matkou, která v té době umírala. Covid je donutil zůstat v České republice. Nepřestěhovali se však blízko ke zbytku matčiny rodiny a zůstali žít poměrně daleko od ní. Matka celý život pracovala v cestovním ruchu, takže si brzy našla práci v tomto odvětví. Kvůli zajištění sebe i syna se snažila kombinovat dva úvazky v různých rekreačních zařízeních. Uváděla, že co se týče péče o syna, kontroluje mu mobilní telefon, koriguje připojení k internetu apod. S otcem je chlapec v kontaktu pouze přes Skype a pár týdnů v létě, když k němu letí na prázdniny.

Chlapec hraje závodně hokej a mluví plynule anglicky. Ve třídě sedí v poslední lavici s asistentkou pedagoga. V doporučení multidisciplinárního týmu se objevilo několik tipů, které by mohly pomoci naplnit zakázku třídní učitelky. Jedním z nich bylo přesazení chlapce více mezi spolužáky a pokusit se eliminovat přítomnost paní asistentky. Ta totiž za chlapce dosud spoustu věcí sama dělala, čímž ho zbavovala odpovědnosti. Svou stálou přítomností ho navíc izolovala od zbytku třídy.


Klinická psycholožka Ingrid Strobachová ke třetímu modelovému případu

Rodinný a dětský psychoterapeut Zdeněk Macek ke třetímu modelovému případu

Další zkušenosti:

Modelový případ 1: Předškolák s problematickým chováním v kolektivu

Modelový případ 2: Šesťák, který ve vyučování nespolupracuje a celkově se straní

Modelový příklad 3: Temperamentní čtvrťák s konfliktním vystupováním, kterým se snaží přitahovat pozornost

Modelový příklad 4: Dospívající dívka s velkými výkyvy chování a prospěchu, u které se objevilo sebepoškozování a myšlenky na sebevraždu

Modelový příklad 5: Sedmák, jehož chování bylo označeno jako počínající šikana učitelů

Modelový příklad 6: Druhák narušující vyučování nevhodným chováním

Modelový příklad 7: Sedmačka s nízkým sebevědomím, která upoutává pozornost nešťastnými způsoby

Modelový příklad 8: Samotářský třeťák s podezřením na poruchu autistického spektra

Modelový případ 9: Neposedný druhák s potížemi v navazování kontaktů a soustředěností při vyučování

Modelový případ 10: Sedmák s problémy v regulaci emocí, se záchvaty vzteku a s množstvím kázeňských postihů