Zpět na Vzkazy rodičů

PAVEL – DUS_03_05_07_DUSR09

Pavel vysvětloval, že děti s autismem své rodiče nechtějí vědomě naštvat

 Textová verze

PAVLOVA dcera je dítě s poruchou autistického spektra. …více

P: No tisíc věcí, všelijakých zkušeností, nápadů, tipů, co se osvědčily. Ale to nejpodstatnější, co nám pomohlo je, že děcka, co mají třeba autismus nebo jsou prostě v něčem specifické, tak nereagují tím svým způsobem, který nás provokuje schválně, aby nás provokovaly, ale protože prostě jim ten náš svět nemusí dávat smysl. Nemusí v tom vidět tu souvislost, vnímají ty věci po svém, ale neznamená, že špatně. Mají to prostě jinak trochu, ten náš svět nevnímají tak široko, pásmově, jak by bylo potřeba, ale jsou prostě na užší vlně. To je potom pro nás těžší naladit, jak na rádiu tu frekvenci, na které oni jsou schopni vysílat, ale stojí to za to, takže když se chci vyhnout nějakému konfliktu, nebo je nějaká situace, která by mohla být prostě náročnější a mohlo by to tam jiskřit, tak je pro mě jednodušší počítat s nějakou časovou rezervou a vzít si to dítě prostě bokem a udělat meeting, jak říkáme. Sedneme si a teď si o tom povídáme v klidu, protože pro mě je priorita, aby nezačala prostě vystřelovat nějaká emoce. Nějak to divočit a tak, protože pak to nejde řídit, pak se i hůř přizpůsobuje a někdy může být fakt katastrofa, nějaká scéna někde vyvádět v obchodě nebo v autobuse nebo něco, tak je jednodušší zpomalit, zklidnit, domluvit se a ty děcka, když vidí z naší strany vstřícný přístup, že chceme jako v klidu něco užitečného, tak z těch sil, které prostě mají s těmi možnostmi, tak se k tomu přidají a s tím se dá pracovat. Když je to kdo z koho, tak je to opotřebovací válka a jedna nebo druhá strana prostě dřív nevydrží a je to špatně, takže pokud to jde, tak zpomalit, zklidnit, vysvětlit si to, a když to těm děckám začne dávat smysl jejich řečí, v jejich světě, tak je šance se posunout dál a dá se dosáhnout i toho, co potřebujeme, to je asi taková ta nejdůležitější věc, ale říkám, to chce potom na jednotlivé případy, každý dítě reaguje jinak, ty typy, co se různě objeví v literatuře nebo co doporučují třeba i ti odborníci, tak se musí konkrétně prostě přizpůsobit na míru, aby vůbec měli možnost fungovat.

Další zkušenosti:

Renáta doporučila vzdělávání ve speciálních školách

Regina se při návštěvě odborníků cítila na situaci sama

Martina doporučila vyhledat odbornou pomoc

Kiki radila na děti s autismem nahlížet jako na zdravé děti

Jana dávala jiným rodičům naději, že každá bolest jednou skončí

Kamila litovala, že se více neřídila vnitřním pocitem

Pavel vysvětloval, že děti s autismem své rodiče nechtějí vědomě naštvat

Václav vzkázal, aby rodiče měli pevné nervy

Zdenka poprosila veřejnost o neodsuzování a empatický přístup

Tom sdílel, že nechce nevyžádané komentáře od okolí