Zpět na Komentáře psychologů a psychiatrů k modelovým případům

Modelový případ 5:

Sedmák, jehož chování bylo označeno jako počínající šikana učitelů

Chlapec ze 7. třídy nerespektuje autoritu některých (většinou benevolentnějších) učitelů. Chová se způsobem, který byl označen dokonce jako počínající šikana pedagogů. Neplnil si povinnosti, byl drzý a vulgární. Do školy chodil nevyspalý, bez přípravy a pomůcek. Došlo i k radikálnímu zhoršení jeho prospěchu. Rodiče přišli do školy až po opakovaných důrazných výzvách, do té doby zřejmě podceňovali rozsah problému. Rozhovor s nimi byl nejprve velmi nepříjemný, posléze se je však podařilo namotivovat k určité spolupráci.

Chlapec (7. třída) se začal velmi nevhodně projevovat v některých hodinách. Učiteli to bylo klasifikováno až jako začínající šikana vůči pedagogům. Žák nerespektoval autoritu učitelů, byl drzý a vulgární. Problematické chování směřoval většinou vůči vyučujícím, kteří byli spíše benevolentní. Neplnil si povinnosti, do školy chodil bez přípravy a pomůcek. Do školy docházel velmi často nevyspalý a unavený. Stávalo se, že některé vyučovací hodiny prospal. V důsledku svého chování chlapec dostával poznámky a důtky třídního učitele i ředitele školy.

Rodiče postupně přestali reagovat na telefonáty a emaily ze školy, někdy se nedostavili ani na třídní schůzky. Škola rodiče informovala o zapojení multidisciplinárního týmu a apelovala na to, aby byli rodiče přítomní, když kvůli jejich synovi přijede „organizace zvenčí“.

S rodiči byl poté veden rozhovor, který zpočátku nebyl vůbec příjemný. Otec chlapce zvyšoval hlas a byl velmi rozladěný celou situací i přítomností multidisciplinárního týmu. Vyšlo najevo, že měli rodiče o chlapcově chování a problémech určité povědomí, ale netušili, nakolik je jeho chování závažné. V rámci rozhovoru se nakonec rodiče podařilo namotivovat ke spolupráci se školou.


Psycholog z PPP a kariérní poradce František Hodný k pátému modelovému případu
Dětský psychoterapeut a psychiatr Peter Pöthe k pátému modelovému případu
Psychoterapeutka a psychiatrička Ludmila Bartůšková k pátému modelovému případu

Další zkušenosti:

Modelový případ 1: Předškolák s problematickým chováním v kolektivu

Modelový případ 2: Šesťák, který ve vyučování nespolupracuje a celkově se straní

Modelový příklad 3: Temperamentní čtvrťák s konfliktním vystupováním, kterým se snaží přitahovat pozornost

Modelový příklad 4: Dospívající dívka s velkými výkyvy chování a prospěchu, u které se objevilo sebepoškozování a myšlenky na sebevraždu

Modelový příklad 5: Sedmák, jehož chování bylo označeno jako počínající šikana učitelů

Modelový příklad 6: Druhák narušující vyučování nevhodným chováním

Modelový příklad 7: Sedmačka s nízkým sebevědomím, která upoutává pozornost nešťastnými způsoby

Modelový příklad 8: Samotářský třeťák s podezřením na poruchu autistického spektra

Modelový případ 9: Neposedný druhák s potížemi v navazování kontaktů a soustředěností při vyučování

Modelový případ 10: Sedmák s problémy v regulaci emocí, se záchvaty vzteku a s množstvím kázeňských postihů