Zpět na Komentáře psychologů a psychiatrů k modelovým případům

Modelový případ 6:

Druhák narušující vyučování nevhodným chováním

Chlapec ze druhé třídy celodenně narušuje vyučování nevhodnými zvukovými projevy (skřeky, prdění, výkřiky). Občas se u něj objevují i různé tiky. Vyučující zatím neuspěly v hledání situačních souvislostí ani ve snaze toto chování regulovat podpůrnými opatřeními.

Chlapec (2. třída) často ruší ve vyučování různými nevhodnými zvukovými projevy (jako jsou skřeky, výkřiky, prdění apod.), které vydává v průběhu celého dne. Občas se u něho dostavují i tiky v podobě předozadního kývání nebo propínání rukou.

Vyučující v tomto směru zaznamenaly lepší a horší dny, nedokázaly však vysledovat návaznost na náročnost zadávaných úkolů, denní dobu, míru únavy chlapce ani žádnou jinou situační charakteristiku.

V rámci snahy o řešení nebo alespoň zmírnění nežádoucích projevů zatím třídní učitelka a asistentka pedagoga vyzkoušely společné vysvětlování v komunitním kruhu s celou třídou a posílení možnosti individuální práce, kdy si směl chlapec vybrat, jestli bude na zadaném úkolu pracovat ve třídě nebo v jiné místnosti. Na základě zjištění, že si chlapec rád odškrtává splněné úkoly, mu je začaly psát na papír. Problémové chování se ale v důsledku žádného z vyzkoušených opatření nezlepšilo.

Za účelem zjištění podrobností o případu proběhla dvě pozorování ve výuce a rozhovory s chlapcem, matkou chlapce, třídní učitelkou, asistentkou pedagoga a družinářkou.


Dětský psychoterapeut a psychiatr Peter Pöthe k šestému modelovému případu 6
Rodinný a dětský psychoterapeut Zdeněk Macek k šestému modelovému případu 6

Další zkušenosti:

Modelový případ 1: Předškolák s problematickým chováním v kolektivu

Modelový případ 2: Šesťák, který ve vyučování nespolupracuje a celkově se straní

Modelový příklad 3: Temperamentní čtvrťák s konfliktním vystupováním, kterým se snaží přitahovat pozornost

Modelový příklad 4: Dospívající dívka s velkými výkyvy chování a prospěchu, u které se objevilo sebepoškozování a myšlenky na sebevraždu

Modelový příklad 5: Sedmák, jehož chování bylo označeno jako počínající šikana učitelů

Modelový příklad 6: Druhák narušující vyučování nevhodným chováním

Modelový příklad 7: Sedmačka s nízkým sebevědomím, která upoutává pozornost nešťastnými způsoby

Modelový příklad 8: Samotářský třeťák s podezřením na poruchu autistického spektra

Modelový případ 9: Neposedný druhák s potížemi v navazování kontaktů a soustředěností při vyučování

Modelový případ 10: Sedmák s problémy v regulaci emocí, se záchvaty vzteku a s množstvím kázeňských postihů