Margaretka přála rodinám, aby našly někoho, kdo je vyvede ze začarovaného kruhu a odborníkům, aby dokázaly rozeznat varovné signály.
Textová verze
MARGARETKA působila jako sociální pedagog na základní škole …více
Myslím, že rodiče a děti, těm to můžu vzkázat asi dohromady, protože nevím, jestli jsem já jakoby nějakým způsobem vadná, ale já to nerozlišuju. Pro mě jsou to lidi, který potřebují právě případně nějakýho toho vřelýho nebo podpůrnýho odborníka, který jim pomůže. Takže rodičům a dětem chci vzkázat, nebo jim přeju, aby ve svým okolí našli osobu, který se můžou otevřeně a důvěrně vlastně svěřit. Jako kamarádi jsou fajn, ale často nemají tu možnost jim pomoct vlastně z toho začarovanýho kruhu. Oni je můžou vyslechnout, ale ty cesty a ty možnosti nemají, takže jim přeju, aby nějakou takovoudle osobu našli třeba právě ve škole. Může to bejt i ten třídní učitel, kterej sice se z toho trošičku jako: „Hhh, co s tím mám dělat?“ Ale je fajn prostě se nějakým způsobem s tímdle svěřit. Mít tu možnost mít nějakýho odborníka nebo prostě člověka, za kterým můžu jít. Odborníkům chci vzkázat, aby nepodceňovali vlastně ty signály těch dětí. A pokud si vlastně nejsou jistí, co se děje nebo neděje, tak mně přijde, teďkom mi to přišlo na mysl, že si myslím, že jak je ČOSIV – Česká asociace inkluzivního vzdělávání, tak hodně spolupracujou s LOCIKOU, kteří teda jako víc pracujou s nějakýma traumatama nebo nějakým zneužíváním a týráním, ale mají na svých stránkách spoustu informací právě, jak rozeznat signály. Existuje karta KID, kde jsou popsaný ty signály a případně se vlastně obrátit na nějakou organizaci, která může poradit těm odborníkům, kam to dítě nebo s tou rodinou, kam je třeba poslat, protože to je nad ně. No a co bych úplně všem přála je sociálního pedagoga.