Zpět na Zkušenosti se školou

KAMILA – DUS_03_03_04_DUSR06

Kamila hovořila o tom, co na asistentovi pedagoga oceňovala.

 Textová verze

KAMILA je maminkou pěti dětí ve věkovém rozpětí 5 až 20 let, jež trpí duševním onemocněním. …více

Jo, ale vlastně i ten Asperger díky tomu, vlastně tím, že máte papír na Aspergera, dostanete asistenta. Asistent ho vytáhl z toho nejhoršího, jako do toho života si myslím, že mu dal strašně moc z mýho pohledu. A hlavně oni dva si sedli. Protože on potom měl spoustu asistentek, a ne s každou jsem byla spokojená. Opravdu někdy jsem byla ráda, díkybohu, že už skončila a to doslova. 

Tazatel: A jaký typ těch asistentek Vám vyhovoval u těch dětí?          

Kamila: Otevřenej, otevřenej.

Tazatel: Otevřenej? V jakým slova smyslu otevřenej? Jako k té diagnóze? K tomu dítěti?

Kamila: Jako, ne, ne, ne, otevřenej jako lidsky, aby prostě, aby když se na něčem domluvíme, nebo když na mně vidí nějaký chyby, nebo na dítěti, tak aby mně to prostě řekl do očí, můžem si o tom promluvit, můžem to nějakým způsobem vyřešit a ne, že potom se sejdeme celá pedagogická rada, nebo prostě víc lidí a teďka ona tam na mě začne útočit, jo?
A to prostě opravdu bylo strašný, protože zaprvý člověk na to není připravenej, neví v tu chvíli, jak reagovat, protože já potřebuju bejt asi připravená, protože mi spoustu věcí jakoby nedochází, nebo to prostě beru, jako že to tak je a nevím, jak dokončit větu no. No prostě otevřený lidsky, aby když někomu něco vadí, tak aby to řekl a ne aby to potom otevřel prostě na radě, kde je spoustu lidí.

Tazatel: Ano, aby si něco tutlal pro sebe a, a nebyl sdílnej a neřekl Vám, co si doopravdy myslí, prostě nebyl upřímný. 

Kamila: Jo, jo, což potom, teďka si vemte, že já jako matka tam sedím v té ředitelně a tam je dalších pět lidí a ti na vás koukaj a já jsem tam byla prostě sama. To že ostatní se zachovali opravdu dobře a nějakým způsobem jsme to tam dali dohromady, právě se komunikovalo, tak to bylo super, ale právě třeba vím od kamarádky, tak ta byla taky takhle, všichni tam na ni útočili a ona prostě odcházela s brekem. Což prostě všecko je o lidech, jo, proto říkám dá se na všem domluvit, ale musej chtít i ti ostatní. 

Tazatel: Jsou ještě nějaký další vlastnosti, který by podle vás měl k vašemu dítěti mít ten asistent? Dobrý asistent? 

Kamila: Já si myslím, pokud je ten asistent pro to dítě a tu práci chce dělat a ta práce ho baví a ví, co to dítě potřebuje, tak si myslím, že je všecko v pohodě. Protože třeba jak jsem mluvila o té první asistence, tak ona byla hodně rázná, i na mě hodně rázná, ale myslím si, že tomu klukovi to prospělo, protože ona ho nenechala polevit a tím, že ho nenechala polevit, tak si myslím, že to dělala dobře. Protože třeba kdyby asistentka byla měkčí, tak by si s ním nevěděla rady a nevěděla, co s ním a ono ho vlastně stačilo jenom dobře namotivovat. Což jsem jako matka taky mě nenapadlo, že musím namotivovat dítě, aby napsalo diktát na jedničku. Když ho nenamotivuju, dostalo za 5. A to jsou takový věci, který prostě rodiče nenapadne. Jo, taky si myslím, že bych spoustu věcí dělala jinak, nebo teďka ty dvě ostatní děti vychovávám jinak, protože už mám daleko víc informací, který jsem předtím neměla.

Další zkušenosti:

Jančin syn přešel na jinou střední školu, kterou výborně zvládl mimo jiné díky větší toleranci k absencím.

Jana vyprávěla, že kvůli přístupu školy zažívala peklo.

Kristýna měla se školou dobré zkušenosti.

Kamila hovořila o tom, co na asistentovi pedagoga oceňovala.

Renáta byla ráda, že se rozhodla pro speciální školu.

Leňa ocenila, že škola hledala individuální přístup k její dceři.

Syn Kiki byl v kolektivu oblíbený.