Zpět na Profily odborníků

Anna (DUSP18)

Anna pracovala v sociálních službách pod sociálně-aktivizační službou pro rodiny s dětmi, kde individuálně doprovázela děti i celé jejich rodiny, které přicházely z funkčního i nefunkčního prostředí. Anna měla na starosti děti s poruchami pozornosti a hyperaktivitou, s poruchou autistického spektra a Aspergerovým syndromem. Při práci s těmito dětmi bylo podle Anny důležité si uvědomit, že každé dítě je jiné a je potřeba proniknout do jeho světa a zajímavě jej motivovat tak, aby se cítilo dobře a dovedlo přiměřeně reagovat na různé podněty. Organizace, ve které Anna působila, měla velké množství vybavení, specifických pomůcek na rozvoj motoriky, myšlení a smyslového vnímání. Také využívala různé druhy terapií, jako například muzikoterapii nebo arteterapii, které pomáhaly jak pracovníkům, tak dětem při vizuálním učení. S rodiči dětí Anna vycházela dobře, sloužila jako jejich konzultant a důvěrník, ale také se učila vymezovat své hranice.

Děti, které Anna provázela, trpěly různými psychickými potížemi, často spojenými s agresivitou, horší sociální interakcí a porozuměním druhým lidem. Občas Anna prožívala strach, když se některé z dětí projevovalo agresivně. Vždy se snažila dítě uklidnit pomocí zpomalení, jemného přístupu a vysvětlování. Podle ní mají děti bohaté vnímání, které jim komplikuje život i vztahy, a většina lidí má problém je pochopit. Děti se tak nenaučí se srozumitelně vyjádřit, říct, co by chtěly, potom se musí projevit silou nebo agresí, a o to hůř jim ostatní rozumí. Společnost na to není připravená a veřejnost neví, jak má reagovat.

Anna se snažila profesně zdokonalovat, musela si nastudovat spoustu znalostí, čerpala z odborných publikací a uplatňovala také své zkušenosti jako odborník na sociální kognici dětí s autismem. Kdykoliv se mohla poradit a navzájem inspirovat s kolegy. Kolegové dle slov Anny působili skvěle jako multidisciplinární tým složený z více odborníků (sociální pracovníci, speciální pedagogové). Externě využívali služeb logopedky, psycholožky a koučky. Anna se účastnila pětiletého sebezkušenostního výcviku s integrativním zaměřením, mohla tak terapeuticky působit, dokázala k dětem přistupovat s empatií a klidem. Oceňovala také práci asistentů, kteří fungovali jako pomocníci a často také obhájci práv dětí. Při práci s rodinami a dětmi s psychickými potížemi byla pro Annu nezbytná podpora kolegů, partner, rodina, ale také péče o sebe a sport.


Příspěvky

V sociální službě, kde Anna pracovala, byl fungující multidisciplinární tým.

Další zkušenosti:

Tereza (DUSP01)

Miroslav (DUSP02)

Josef (DUSP03)

Margaretka (DUSP04)

Lenka (DUSP05)

Bára (DUSP06)

Jakub (DUSP07)

Ondřej (DUSP08)

Stanislav (DUSP09)

Alena (DUSP10)

Terka (DUSP11)

Barbora (DUSP12)

Leňa (DUSP13)

Tomáš (DUSP14)

Jana (DUSP15)

Míša (DUSP16)

Markéta (DUSP17)

Anna (DUSP18)

Marek (DUSP19)