Vzdělávání online v době lockdownu kvůli Covidu-19

Vzdělávání online v době lockdownu kvůli Covidu-19

Rozhovory se studenty proběhly v době lockdownu a druhé vlny pandemie, kdy bylo zavedeno online vzdělávání v České republice. V této době nikdo nevěděl, jak dlouho ještě bude online vzdělávání trvat. Jelikož kvůli této situaci byl začátek projektu FAST odložen, rozhodli jsme se zmapovat, jak na tom studenti v této situaci byli, jak ji prožívali a vnímali. 

Obsah stránky: 

Vzdělání online

Většině studentům škola poskytla technickou podporu, pokud ji potřebovali. Téměř všichni studenti zmínili, že se jim několikrát podařilo online výuku zaspat, nebo při ní usnout. Někteří vstávali pět minut před zahájením online výuky a byli na ni přítomni v posteli. Podle Markéty se učitelé ke vzdělávání online postavili nejlépe, jak mohli. Při první vlně lockdownu jim posílali zápisky a při druhé vlně začali učit online, přestože někteří učitelé byli ve věku jejich prarodičů. 

Lucii online vzdělávání rozhodilo její denní řád a zhoršilo její prospěch. 

Rozhodně mi online vzdělávání rozhodilo můj řád, co jsem měla, co byl už zažitý a měla jsem problém si udělat nový řád doma. Také je nás v rodině víc, takže internetové připojení, soukromí naučení nebylo. Také to ovlivnilo vztahy s kamarády, nemůžu říct, že jsou horší, možná bych řekla, že jsou naopak lepší, ale ten osobní kontakt má něco do sebe. Rozhodně se zhoršilo moje vzdělávání, protože člověk si vybírá, co se mu líbí, co se mu nelíbí, na něco třeba kašle. To je hrozné slovo, ale na něco si najde víc času, na něco míň. V té škole to mělo ten řád, že se tam člověk musel soustředit a dělat to. Takže za mě určitě lépe bez koronaviru.

Markétu na online vzdělávání nejvíc překvapily vlny demotivace k učení a předmětům, které ji dřív bavily.

Já jsem sama sebe překvapila, protože jsem si myslela, že budu víc motivovaná a že mě to bude víc bavit. Předměty, které mě bavily prezenčně a jsou pro mě stěžejní, kterým bych se ráda do budoucna věnovala, tak mě najednou online nebaví. Konkrétně se chci zaměřit směrem chemie, fyzika a medicína. V té chemii sedíme v učebně, máme praktické laborky, praktické cvičení, ukázky, rozkreslování do organických vzorečků, nebo na tabuli je vynikající. Takhle když to vidím jenom online, tak mi to třeba moc nejde, nebo se to prvoplánově nenaučím. Musím si k tomu fakt sednout a naučit se to. S tím se pojí to, že nemám doma vytvořený svůj učící koutek. Já jsem na interu a tam jsem si vytvořila svoje místečko v rožku na posteli, nebo třeba v učebně jsem byla schopná se učit. Tam jsem si sedla a učila se, naučila jsem se to třeba za hodinu, za dvě a tady nic takového nemám, protože víkendy jsem trávila s rodinou, nebo u domácích povinností. Co se bylo třeba naučit, to jsem se naučila ve vlaku a teď nejezdím ani vlakem. Nejsem ani na intru, nemám svoje učící místečko. No ještě pořád po roce ho nemám, protože jsem první půlrok doufala, že se vrátíme do školy. Tak jsem si říkala, dobré, nějak to přežiju a teď přichází vlny motivace a demotivace. Takže už je to zase takové jiné.


Sociální odstup

Všichni studenti se shodli, že sociální odstup pociťují ve velké míře. Někteří z nich bydlí na internátu, proto jsou z různých koutů ČR a bylo téměř nemožné se se spolužáky během online výuky setkat mimo vyučování v reálném životě. Podle Simony se třída hodně rozdělila do menších skupinek, které spolu intenzivně komunikují – takže nedokáže posoudit, jaká je celková atmosféra ve třídě.

Simona občas zažívá pocity osamělosti a nemá komu napsat. 

Občas pociťuji osamělost kvůli situaci jako takové. Někdy je třeba té školy hodně a nemám komu napsat, nebo nechci, protože vím, že ostatní toho mají taky hodně. Tak je nechci přímo otravovat. Takže občas osamělost, není to úplně osamělost, já to mám hodně spojené se školou, kdy toho je hodně a mám pocit, že už nezvládám. Takové momenty občas jsou, ale na druhou stranu pak přijde nějaká online hodina, kde učitelé začnou vtipkovat a hned se to zase vyvažuje. 

Markéta vnímá atmosféru ve třídě jako ostýchavější, protože spolu třída moc nekomunikuje ani v online hodinách ani mimo ně. 

Nevím, jakou máme nyní atmosféru ve třídě, řekla bych, že ne úplně špatnou. Spíš takovou stydlivější, ostýchavější, ale my spolu vyloženě nekomunikujeme ani v průběhu těch online hodin a ani mimo. Nebo teda já určitě ne. Jako jsou lidi, kteří si třeba volají, nebo se vídají. Já úplně ne. Takže nevím, jaké to bude, až se vrátíme do školy po nějakém čase. Ale když jsme se viděli před Vánoci na jeden týden, tak bych řekla, že jsme navázali tam, kde jsme skončili a ty vztahy se vyloženě nepropadly.