V závěru projektu jsme poprosili členy multidisciplinárního týmu, který působil na školách a poskytoval podporu a péči dětem s potížemi v oblasti duševního zdraví, aby vytipovali a popsali několik modelových případů, které ilustrují typické či obzvlášť důležité a podnětné problémy.
Komentáře k těmto 10 kazuistikám ze strany expertů (psychologů a psychiatrů) ukazují, jak lze o podobných případech uvažovat, odkud a jak je začít „rozplétat“ a jaké další osoby, odborníky či instituce do jejich řešení zapojit.
Díky různorodému odbornému zázemí, praxi a zkušenostem expertů je možné sledovat, jak se na stejný případ dívají zástupci různých specializací a jak mohou přispět k jeho řešení. Komentování většiny případů více experty také umožnilo shromáždění většího množství postřehů, nápadů a doporučení, kterými se mohou inspirovat rodiče (i jiní blízcí dětí), učitelé, další pedagogičtí pracovníci, psychologové, sociální pracovníci a obecně všichni zájemci o danou problematiku.
Chlapec navštěvuje MŠ, je předškolák. Obtížně se zapojuje do kolektivních aktivit a vztahů s ostatními dětmi. Má však problém, i když se má zabavit sám. Občasné pokusy o hru s ostatními většinou přerostou v konflikt. U chlapce se vyskytlo i agresivní chování. Chlapec má tak špatnou pověst, že si rodiče ostatních dětí ve školce nepřejí jeho docházku do místní malotřídky. Rodiče jsou bezradní ohledně adekvátního výchovného přístupu k synovi i otázky jeho přechodu na základní školu. …pokračování
Chlapec navštěvuje 6. ročník ZŠ. Učitelé uvádějí, že ve vyučování nespolupracuje. Neplní domácí úlohy, nezapojuje se do většiny aktivit a vyhýbá se účasti na hodinách tělesné výchovy. Nekomunikuje nejen s učiteli, ale ani s většinou spolužáků. Trpí také afektivními záchvaty a má celkově zhoršený prospěch. Třídní učitelka si všimla jeho zvukoplachosti, pracovníci multidisciplinárního týmu zaznamenali i špatnou výslovnost a mají podezření na rozštěp patra. Kontakt s rodiči proběhl až po důrazné výzvě ze strany školního metodika prevence. …pokračování
Chlapec navštěvuje 4. ročník. Má problémy navázat vztahy s vrstevníky. Je prý velmi temperamentní, konfliktní a leckdy i vulgární. Často narušuje vyučování a snaží se přitáhnout pozornost. Prospěchově se pohybuje v průměru. Škola projevila obavy, zda ze strany matky – samoživitelky nedochází k zanedbání péče. Otec žije v zahraničí. …pokračování
Žákyně 9. třídy s množstvím zameškaných hodin, výraznými výkyvy v chování i prospěchu a projevy, kterými se zřejmě snaží přitáhnout pozornost (vykřikování, nerespektování autorit apod.). Žije s matkou, která na ni kvůli práci často nemá čas a přiznává, že je ve výchově nedůsledná. U dívky se kromě problémového chování objevilo i sebepoškozování a myšlenky na sebevraždu. …pokračování
Chlapec ze 7. třídy nerespektuje autoritu některých (většinou benevolentnějších) učitelů. Chová se způsobem, který byl označen dokonce jako počínající šikana pedagogů. Neplnil si povinnosti, byl drzý a vulgární. Do školy chodil nevyspalý, bez přípravy a pomůcek. Došlo i k radikálnímu zhoršení jeho prospěchu. Rodiče přišli do školy až po opakovaných důrazných výzvách, do té doby zřejmě podceňovali rozsah problému. Rozhovor s nimi byl nejprve velmi nepříjemný, posléze se je však podařilo namotivovat k určité spolupráci. …pokračování
Chlapec ze druhé třídy celodenně narušuje vyučování nevhodnými zvukovými projevy (skřeky, prdění, výkřiky). Občas se u něj objevují i různé tiky. Vyučující zatím neuspěly v hledání situačních souvislostí ani ve snaze toto chování regulovat podpůrnými opatřeními. …pokračování
Dívka ze 7. třídy, která neumí navazovat kontakty se spolužáky a usiluje o to nevhodnými způsoby (vykřikování a vulgarismy, braní věcí spolužákům apod.). Žije pouze s matkou, na vesnici, nemá mnoho přátel ani koníčky, přestože například krásně kreslí. Dříve docházela k psycholožce, což však prozatím ukončila pandemie. Dle matky cítí dcera stálý neúspěch a má nízké sebevědomí, k čemuž přispívá i její nadváha. …pokračování
Chlapec (3. třída) minimálně vyhledává kontakt se spolužáky. Je-li osloven, interakci většinou rychle ukončí a obecně se často straní. Má problém soustředit se na hromadné zadání úkolů a neví-li, co má dělat, rychle upadá do stresu a přetížení. Od dětství prý špatně snáší jakékoli změny a nedostatek řádu, dobře naopak reaguje na individuální podporu a podpůrné rituály. Údajně je velmi výkonově zaměřený, ale špatně snáší, nemůže-li práci dokončit podle svých představ. V tenzi postupně přechází až do hlasitého kvílení, kvůli kterému bývá ze třídy odveden. …pokračování
Živý, spíše prakticky zaměřený a manuálně zručný chlapec ze 2. třídy malé vesnické školy má problémy se soustředěním v hodinách. Důvodem je pravděpodobně hlavně nuda a snaha „zabavit se jinak“, v učivu nijak nezaostává. Chlapec je neobratný i v navazování kontaktů se spolužáky, z čehož vznikají šarvátky. Výraznější konflikty plynou z interakcí s žákem, který má závažnější problémy, kvůli kterým má přidělenou asistentku pedagoga. …pokračování
Chlapec ze sedmé třídy má problém s regulací emocí. Dochází u něho k zdánlivě neadekvátním záchvatům vzteku. Sám udává problémy s třídní učitelkou, která mu prý v minulosti dokonce dala facku (což ona sama popírá). Chlapec ve škole zažívá sérii neúspěchů a kázeňských postihů (důtky třídního učitele, ředitele, zákaz účasti na lyžařském výcviku). Rozmohly se u něho i zažívací potíže, které by mohly být psychosomatického rázu. …pokračování