Multidisciplinární spolupráce je přístup, který zahrnuje spolupráci a komunikaci mezi odborníky z různých disciplín, oborů nebo profesí, kteří spolupracují na řešení komplexních problémů nebo poskytování komplexní péče. V kontextu duševního zdraví dětí a dospívajících to znamená, že tým odborníků, jako jsou psychologové, psychiatři, sociální pracovníci, pedagogové a další specialisté, spolupracuje na poskytování péče a podpory dětem a jejich rodinám.
Tato multidisciplinární spolupráce umožňuje využití různých odborných znalostí a dovedností k hodnocení, diagnostice a léčbě komplexních problémů, kterým děti mohou čelit. Odborníci mohou přinést různé perspektivy a přístupy k problémům, což může vést k efektivnějšímu a komplexnějšímu řešení. Multidisciplinární týmy mohou být vytvářeny ve školách, zdravotnických zařízeních nebo organizacích za účelem zlepšení péče a podpory poskytované dětem v oblasti duševního zdraví.
Účastníci našeho výzkumu měli zkušenost se spoluprací různých odborností ve školství. Obvykle šlo o školní tým různých odborností, např. školní poradenské pracoviště, případně spolupráci s externími odborníky v podobě konzultací nebo účasti na případových konferencích svolaných jinými subjekty (např. neziskové organizace, orgán sociálně právní ochrany).
Odborníci ve zdravotnictví chápali multidisciplinární spolupráci jako spolupráci zaměstnanců nemocnice nebo psychiatrické léčebny. Obvykle šlo o spolupráci různých zdravotnických odborníků, psychologa a sociálního pracovníka. Tato spolupráce probíhala formou konzultací, porad, intervizí a neformálních setkání.
V sociální práci byla multidisciplinární spolupráce často nedílnou součástí přístupu ke klientovi. Probíhaly multiexpertní panely, případové konference, multidisciplinární setkání. Ty v některých případech svolával orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) nebo nezisková organizace. Odborníci z různých organizací setkávali nad situací klienta (dítěte nebo rodiny) a to buď za účasti klienta nebo bez něj.
Někteří odborníci znali multidisciplinární týmy zaměřené na duševní zdraví. Ty často vznikly v nedávné době v souvislosti s reformou psychiatrické péče, protože se ukázalo, že centra pro duševní zdraví a intervenční týmy by byly potřeba i pro děti a mladistvé do 18 let. Většinou fungovaly jako sociální služba, kterou tvořili odborníci z oblasti sociální práce a zdravotní pracovníci a byla navázána externí spolupráce s dalšími odborníky (např. psychiatrem).