Zpět na Připravenost pedagogů a jiných odborníků

Pro Marii byla výuka ve třídě, kde se objevila agresivita, velmi stresující.

Textová verze


Je to, je to stresující, je to opravdu stresující a člověk tam nerad chodí a, v podstatě se musí přemlouvat, aby do té hodiny šel. Je to rozdíl, jestli člověk vstupuje do třídy, která je přátelská, nebo jsou tam „normální“ děcka anebo kde je tady ten člověk, Člověk musí být vlastně nastartovanej a smečovat, protože nemůžete pořád řvát, nemůžete pořád smečovat. Musíte být furt ve střehu a musíte to ještě umět zlehčit, abyste ho ne zesměšnili, to není přesný, abyste měli navrch nad ním. Aby to bylo zároveň pedagogický, lidský, ale zároveň, aby každej z těch ostatních žáků poznal, že prostě takhle nemůže jednat, takhle se nemůže chovat, a že ten učitel v podstatě je borec a má pravdu. Ale to je pro nějakýho agenta, nebo pro nějakýho supermana, a ne pro normálního učitele, jo? Zvlášť když třeba učí 15 předmětů, 7 hodin denně. Když je ta sedmička, tak to člověk jede vlastně z hodiny do hodiny, a to je hrozný. Mám zkušenost, že moje kolegyně, která byla zrovna těhotná, učila ve třídě automechaniku, plná třída, byli sprostí, drzí, vulgárně, posměšně i k jejímu těhotenství mluvili v hodinách. Ta chodila do třídy s brekem, vyloženě jako snažila se samozřejmě se vybrečet o přestávce a s propocenejma kruhama. Mně se to taky stalo, člověk se vrací ze třídy s propocenýma kruhama pod paží. Jsou takový okamžiky v životě učitelově. Zažila jsem i já.


Další zkušenosti:

Pro Marii byla výuka ve třídě, kde se objevila agresivita, velmi stresující

Zdeněk rozlišoval tři typy učitelů podle toho, jak rizikové chování zvládají

Radana byla vděčná za otevřenou atmosféru v kolektivu pedagogů

Jardovi pomáhalo probrat případ s kolegou, když si nevěděl rady

Marek čerpal energii z krásných okamžiků s klienty

Podle Jakuba bylo základem navázáni vztahu

Znalosti z vysokoškolského studia je podle Jirky třeba doplnit dalšími kurzy a vzděláváním.

Martina absolvovala kurzy výchovného poradce a metodika prevence.

Marek vyzdvihoval sebezkušenostní výcvik a pestré praxe, které absolvoval.

U učitelů je podle Zdeňka nezbytné nadšení a osobnostní předpoklady.