Klára

Klára

  • Věk pedagoga v době rozhovoru: 45 let

Klára dlouhodobě pracuje s dětmi s ADHD jako asistentka pedagoga a sama má doma dítě s touto diagnózou. Podle Kláry je nejdůležitější mluvit o ADHD otevřeně nejen s žákem a jeho rodiči, ale také s ostatními dětmi ve třídě. Snaží se také zapojit třídní kolektiv ve prospěch dětí s ADHD. Základní podmínkou je naučit děti vzájemnému porozumění a empatii.  

Více o Kláře

Klára při své práci asistentky pedagoga pracovala již s třemi dětmi s ADHD. Za nejdůležitější při této práci považuje podporovat u žáků motivaci ke studiu a přijatelné chování v rámci třídy. To především znamená eliminovat chování, kterým ohrožují sebe, druhé, popřípadě školní majetek.

     Za nejobtížnější momenty považuje začátky spolupráce. Vnímá, že není snadné nastavit u dětí s ADHD pravidla a přimět je k důslednému plnění školních povinností, zvláště pokud měly dříve četné úlevy a nemusely dotahovat svou práci do konce.

     Dále Klára hovořila o tom, že se u dětí s ADHD nezaměřuje pouze na uspokojivé školní výsledky. Snaží se podporovat jejich kamarádské vztahy, schopnost zvládat symptomy ADHD a krizové situace. Za esenci školního úspěchu u dětí s ADHD považuje kultivaci těchto jejich schopností: schopnost vybrat podstatné informace, schopnost dlouhodobějšího soustředění a práce na sobě. Klára se snaží ve prospěch dětí s ADHD zapojit celý třídní kolektiv, je otevřená a jedná s dětmi na rovinu. Vysvětluje například třídnímu kolektivu, jak u dětí ADHD vzniká problémové chování. Snaží se, aby děti rozvíjely vzájemné porozumění a empatii.    

Při své práci Klára využívá různé techniky vhodné pro děti s ADHD, například semafory, smajlíky nebo diagramy pocitů. S rodiči má zavedený deníček, ve kterém si navzájem sdělují důležité informace o pokrocích i potížích dítěte. Rodičům je ochotná vyjít vstříc i ve svém volném čase.

Klára přiznává, že se svými dětskými klienty má hranice nastavené volněji. Má je ráda a dává jim to najevo. Jak sama říká, někdy je pro ně spíše „ráznou tetkou“.


Audio a video

Kláře by se líbila kombinace slovního a klasického hodnocení.
Klára informovala rodiče skrze komunikační sešit, který svým studentům zavedla.
Klára se snažila naučit studenty se specificky vzdělávacími potřebami najít podstatné a důležité informace.
Klára popisovala, že k ní mohl student chodit za odměnu na návštěvy.
Klára by byla nejraději za jednu třídu a s menším počtem studentů a se dvěma asistentkami.
Pro Kláru bylo důležité naučit třídu, že asistent je pro žáka potřeba, ne výhoda.
Klára vnímala, že je náročné sladit nároky a potřeby všech dětí ve třídě.
Klára studentům se specifickými vzdělávacími potřebami vysvětlovala odmítání kamarádství ostatních žáků.
Klára ocenila, že se po roce práce její student naučil řešit situace se spolužáky jinak.