Zpět na Podpora studentů s ADHD ve škole

Pro Kláru bylo důležité naučit třídu, že asistent je pro žáka potřeba, ne výhoda.

Klára

  • Věk pedagoga v době rozhovoru: 45 let

Textová verze


P: Naučit ty děti ve třídě, že on na tom není líp, že má asistenta, on je na tom hůř, protože ho potřebuje. Ale musí se otevřeně mluvit s tou třídou. Mluvit a říct, je to tak.

T: Jaká je Vaše zkušenost se schopností nebo ochotou těch dětí ostatních pochopit tu diagnózu ADHD?

P: Myslím si, že většina, většina to chápe. Strašně tomu napomohlo, že většinou ty děti ADHD mají přiděleného asistenta až ke konci druhé třídy nebo ve třetí třídě, protože se ty problémy neprojevily už ve školce, pak se celou první třídu čekalo, než se ten cyklus rozběhl a děti s ADHD předvedly, co umí. A ta třída si i svým způsobem vydechla, když tam ten asistent přijde. Takže už za to jsou rádi. Ale viděly, třeba já sem tam byla většinou dva roky, že to je dlouhý proces, že to byl boj. Mohly samy zhodnotit, jak ta práce funguje. Že to je méně a méně a méně časté, že se ten svěřenec se snaží a dělá, a že to nemá vždycky lehké. Já sem typ, který o všem mluví i s těmi dětmi úplně na rovinu. Myslím si, že od té třetí třídy jsou to schopní pochopit. Ale přesně jim vše říct. I ten žák se naučil jim říkat, jak se cítí. Bylo to potom pro celou třídu strašně jednoduché. Nebo jednodušší.


Další zkušenosti:

Díky asistentovi pedagoga se Tomáš mohl věnovat celé třídě.

Klára by byla nejraději za jednu třídu a s menším počtem studentů a se dvěma asistentkami.

PodleJarmily vnímal kolektiv asistenta jako součást třídy.

ProKláru bylo důležité naučit třídu, že asistent je pro žáka potřeba, ne výhoda.

Marin v roli asistenta pedagoga narazil na učitelku, která neporozuměla roli asistenta.

Andree asistentka pedagoga spíše starosti přidělávala.

Když měli studenti pocit, že už výuku nezvládají Jitka B. jim dovolovala procházku.

Jitka doporučovala zapojovat více pohybových aktivit pro celou třídu.

Podle Antonína bylo potřeba vzdělaného personálu, který věděl, jak s ADHD dětmi pracovat.

Klára vnímala, že je náročné sladit nároky a potřeby všech dětí ve třídě.

Dobrým nástrojem k vyřešení neklidu, který student prožívá, byla podle Jitky Rubikova kostka.