Zpět na Podpora studentů s ADHD ve škole

Když měli studenti pocit, že už výuku nezvládají Jitka B. jim dovolovala procházku.

Jitka B.

  • Věk pedagoga v době rozhovoru: 53

Textová verze


P: Sedíme v podstatě v něčem, co by se dalo říct kruhové uspořádání a dost často v rámci hodiny měníme pozice. Čím začínám hodinu, je vždycky to, že se postavíme, rozdýcháme, rozhýbeme, začneme, asi by se to dalo nazvat, stmelovací aktivity. Ať už hry s tělem, s dechem. Přišla jsem na to, že přestože to někdy studentům činí potíže, mají pocit, že je prostě nutím stát (smích). Chtějí být dál shrbení, povolení. Hudebka navíc bývá odpoledne. V odpoledních hodinách, kdy už jsou unavení, takže by radši jenom seděly, a tak jako vegetovaly. Na druhou stranu, tohle jim opravdu umožní se nadechnout, rozdýchat. Zjistit, že to tělo funguje taky jiným způsobem než jenom zhroucený na židli. A speciálně dětem s poruchou pozornosti bych řekla, že tohle vyhovuje. Co dělám, máme takovou tichou dohodu. Jsou to většinou kluci. Máme takovou tichou dohodu, že když mají pocit, že už to nedají, že už prostě něco potřebují, tak je pustím se jít projít a zase se vrátí. Můžou na chvíli odejít a přijít. Nebo-nebo známý fígl všech učitelů, vtahuji je do činnosti, který vím, že jim sedí, a že je zajímají. Takže si sednou k bicím nebo na kachon, kde můžou při nejmenším aspoň chvilku, třeba tu třídu nějakým způsobem vést. Což oni většinou nedokáží. Oni to dokáží minutku dvě. Takže úplně se to neosvědčuje, ve smysl totálního vedení hodiny, ale umožní jim to si nějakým způsobem oddechnout, zabavit se a upoutat si pozornost.


Další zkušenosti:

Díky asistentovi pedagoga se Tomáš mohl věnovat celé třídě.

Klára by byla nejraději za jednu třídu a s menším počtem studentů a se dvěma asistentkami.

PodleJarmily vnímal kolektiv asistenta jako součást třídy.

ProKláru bylo důležité naučit třídu, že asistent je pro žáka potřeba, ne výhoda.

Marin v roli asistenta pedagoga narazil na učitelku, která neporozuměla roli asistenta.

Andree asistentka pedagoga spíše starosti přidělávala.

Když měli studenti pocit, že už výuku nezvládají Jitka B. jim dovolovala procházku.

Jitka doporučovala zapojovat více pohybových aktivit pro celou třídu.

Podle Antonína bylo potřeba vzdělaného personálu, který věděl, jak s ADHD dětmi pracovat.

Klára vnímala, že je náročné sladit nároky a potřeby všech dětí ve třídě.

Dobrým nástrojem k vyřešení neklidu, který student prožívá, byla podle Jitky Rubikova kostka.