Ptali jsme se odborníků a rodičů, jak vnímají pojem duševního zdraví, a to konkrétně u dětí. Postupně se vyjadřovali, co pro ně tento výraz znamená, co je klíčové pro dobré duševní zdraví i jak poznají, jestli se duševní zdraví u dětí zhoršuje. Světová zdravotnická organizace (WHO) definuje duševní zdraví jako „pocit pohody, v němž každý jedinec naplňuje svůj vlastní potenciál, zvládá běžný životní stres, může pracovat produktivně a plodně a je schopen přispívat k prospěchu své komunity“ (NZIP, 2021). V odpovědích na otázku, co to je duševní zdraví u dětí, se objevilo několik klíčových témat.
Obsah stránky:
Někteří rodiče a odborníci uváděli, že pro ně dobré duševní zdraví znamená, že dítě adekvátně reaguje na podněty, které k němu přichází. To zmiňovala i Alena, která vysvětlovala, že duševně zdravé dítě ví, že krize existují, nepřehlíží je, ale umí těmto krizím čelit relativně v pohodě. Podle Leni je duševní zdraví určitý psychický stav, při kterém dítě už umí efektivně zvládat stres nebo se to dovede naučit.
Často z úst účastníků výzkumu zaznívalo, že duševní zdraví mají spojené s pocitem pohody, která dovoluje dítěti spokojeně fungovat v jeho životě. Pro Terku bylo duševní zdraví charakterizováno jako psychická pohoda, při které lze žít běžným způsobem a dobře. Pro Lenku představuje duševní zdraví pocit pohody, který se projevuje i navenek, například úsměvem na tváři.
V odpovědích se objevilo téma duševního zdraví během pandemie COVID-19. Zazněl názor, že během této pandemie se zapomnělo na starší děti, které bychom mohli nazvat jako mladé dospělé. V důsledku on-line výuky byli vytrženi z přirozeného sociálního prostředí a nemohli se učit navazovat sociální vazby, což mohlo vést ke zhoršení jejich duševního zdraví. Podle účastníků výzkumu se kvalita duševního zdraví se u dětí a mladých dospělých zhoršuje.