Zpět na Podpora studentů s ADHD ve škole

Klára vnímala, že je náročné sladit nároky a potřeby všech dětí ve třídě.

Klára

  • Věk pedagoga v době rozhovoru: 45 let

Textová verze


P: Důsledný. Přesně stanovit, co po něm budu chtít. Aby věděl, že: „Máš šanci třikrát týdně zvednout ruku a říct, že uděláš jenom půlku práce. Takže si to šetři. Protože když to využiješ hned v pondělí, úterý, středa. Čtvrtek, pátek pojedeš naplno.“. Aby věděl, že může mít nějaké úlevy, ale ne zas jako moc. Aby se nemohl vymlouvat na to, že má ADHD. A přitom se naučil pracovat. Zároveň ale, ono je to těžké, za chvíli přijde do školy rodič a řekne: „Já mám ale nárok na to, aby se moje dcera vzdělávala v klidné, normální třídě.“ (smích). „A tak jako ona má tolerovat všechny ty výjimky, tak vy tolerujte to, že ona potřebuje ticho pro práci a klid.“. Je to velice těžké. Nejlepší by bylo, kdyby, když už tam ten asistent toho pedagoga je, aby to dítě mělo možnost třeba odejít a vzdělávat se někde jinde, chvilku. Protože ku podivu oni sami jsou velice hluční a je jich všude plno, ale sami to nesnáší. Ten hluk, rachot, změna, stěhování do učeben, to všechno je pro ně, to je dráždí, takže, kdyby byla ta možnost, než aby tam seděl a řval a provokoval a rušil tím celou třídu, tak radši mu razantně říct: „Tak to teda ne. Jdeme vedle hošánku a uděláš dvakrát tolik práce, co oni.“ (smích).


Další zkušenosti:

Díky asistentovi pedagoga se Tomáš mohl věnovat celé třídě.

Klára by byla nejraději za jednu třídu a s menším počtem studentů a se dvěma asistentkami.

PodleJarmily vnímal kolektiv asistenta jako součást třídy.

ProKláru bylo důležité naučit třídu, že asistent je pro žáka potřeba, ne výhoda.

Marin v roli asistenta pedagoga narazil na učitelku, která neporozuměla roli asistenta.

Andree asistentka pedagoga spíše starosti přidělávala.

Když měli studenti pocit, že už výuku nezvládají Jitka B. jim dovolovala procházku.

Jitka doporučovala zapojovat více pohybových aktivit pro celou třídu.

Podle Antonína bylo potřeba vzdělaného personálu, který věděl, jak s ADHD dětmi pracovat.

Klára vnímala, že je náročné sladit nároky a potřeby všech dětí ve třídě.

Dobrým nástrojem k vyřešení neklidu, který student prožívá, byla podle Jitky Rubikova kostka.