Kiki vnímala, že jí s příchodem ukrajinských žáků přibylo práce. Důležitý byl i jejich samotný přístup ke vzdělávání.
Pro mě je to víc práce. Samozřejmě je to mnohem náročnější, než kdyby tam, kdybych ty děti tam neměla. A musí mi pomáhat, hodně, děti v tý třídě, hlavně ty rusky mluvící. A mám, já mám teda štěstí, že mám ve třídě asistentku pedagoga, takže ta hodně mi taky pomáhá, a i vlastní si třeba brala holčičky, že je učila tu češtinu, aby porozuměly lépe. I na naší škole pořádáme pro tyhle děti kurzy češtiny, mají třeba 3 hodiny týdně češtiny pro Ukrajince. No a samozřejmě, jako je to, je to hodně náročný, no protože já tam mám i další děti, který mají třeba PO3 (podpůrné opatření), PO2, různý podpory. Takže samozřejmě tý práce je mnohem víc.
A když byste vzala, ptal jsem se vlastně na klima ve vaší třídě, tak když to vezmu na celou školu?
Na celou školu. Tak záleží, jaký mají přístup ty děti, který k nám přijdou. Protože pokud jsou to děti, který se chtějí začlenit, který mají zájem a učí se tu češtinu, tak většinou neshledávám žádný problémy. Ale pokud ty děti musíme vysloveně nutit do toho, aby se zapojovaly do výuky a aby se česky učily, tak už prostě to jako ten přístup je jednak z naší strany těžší, jako nejsme tak přístupní k tomu, jako u těch dětí, který prostě jsou jako naladěnější k tomu se zařadit. Mně to, prostě záleží na konkrétním dítěti, i na tý povaze. Ale já bych řekla, z osmdesáti procent je to jako v pohodě, všichni to vnímáme jako pozitivněji, ale prostě jsou tam samozřejmě děti, s kterýma je to velice těžký. No jo, oni už prostě třeba vědí, že tady nezůstanou, že se vrátí zpátky, takže už přistupují i k tomu, k tý výuce, i tý češtině prostě jako spíš negativně nebo pasivně.
Lucka se občas setkávala s narážkami vůči ukrajinským žákům, celkově ale podle ní klima třídy spíš obohatili.
TřídaAleny se zapojila do projektu pro česko-ukrajinské třídy, s posílením vztahů pomohla také psycholožka.
Podle Lucky žádné z dětí nepotřebovalo emoční podporu ve spojení s tématem války. Někteří žáci ale byli málo komunikativní a motivovaní.
Kiki vnímala, že jí s příchodem ukrajinských žáků přibylo práce. Důležitý byl i jejich samotný přístup ke vzdělávání.
Leona ve vzkazu kolegům děkovala za jejich nasazení, dále jim doporučovala nebát se říct si o pomoc, respektovat psychickou únavu zejména starších dětí a zaměřit se na spolupráci.