Rodiče hovořili o asistentech pedagoga v mnoha souvislostech. Popisovali jakým způsobem bylo a je možné asistenta pro dítě s ADHD do školy získat, jaké byly varianty spolupráce asistenta s ostatním pedagogy při výuce a jak se asistent zapojil do širšího kontextu dění okolo žáka. Dále jaké přístupy a metody asistenta žákům pomáhaly a jaké nefungovaly.
OBSAH STRÁNKY
Asistenta studenti nejčastěji získali díky vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Do té obvykle studenty doporučoval učitel nebo psycholog. V případě Julie bylo odborníky posouzeno, že bude asistent přidělen až v pozdějším věku dítěte.
Tématem bylo rovněž nedostatek asistentů pedagoga a neexistence profese asistenta v dřívějších dobách. Pavla měla zkušenost se zneužitím přidělení asistenta, kdy spolužákovi jejího syna maminka zařídila asistenta pravděpodobně s cílem získat výhody ve výuce.
Asistent patřil do širší sítě podpory dětí. Byl součástí týmu pedagogů, který s dětmi ve školce a škole pracuje. Tento tým měl dle výpovědí rodičů různou skladbu. Ve školách se obvykle jednalo o tým složený z učitele a asistentem pedagoga.
Asistent pedagoga se ve třídě podle zkušenosti rodičů věnoval všem dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. V některých případech byl přidělen pouze pro studenty s ADHD a věnoval se jen jemu. Některé děti s ADHD zvládají výuku bez pomoci asistenta.
Asistenti pomáhali studentům se zápisky a učebním procesem. V případě jejich neklidu brali svěřence na chodbu, kde mohli svůj vnitřní stres odžít a zrelaxovat. Pokud syn Julie začal nečekaně utíkat ze třídy, asistent ho následoval a hlídal. Výuka zbytku třídy mohla nerušeně pokračovat.
Rodiče si cenili, když asistent uměl aktivně naslouchat. V jednom případě Klára hovořila o asistentovi ve školce, který pomohl jejímu dítěti s ADHD v předškolní přípravě a s nástupem do školy.
Rodiče rovněž oceňovali pomoc asistentů, kteří zvládali s dětmi ve škole vyřešit většinu jejich těžkostí. Ivana si pochvalovala, že díky dobré práci asistenta na ně doma nezbylo k řešení příliš práce.
Asistent pedagoga přistupoval ke studentům ne vždy vhodným přístupem. Klasické metody výchovy v podobě zákazů a příkazů podle rodičů nebyly účinné. Rodiče vnímali negativní dopad tohoto direktivního přístupu na vztah mezi asistentem a dítětem.
Dle zkušeností rodičů asistenti často rezignovali na jiné než direktivní metody.
Za jeden z nejdůležitějších faktorů, který ovlivňoval práci asistenta, byla rodiči považována kvalita vztahu asistenta pedagoga a jejich dítěte s ADHD. V některých případech byl vztah asistenta pedagoga dle zkušenosti rodičů kvalitní. Dítě cítilo, že ho má asistent rád. Jak se ukázalo v jiných rozhovorech, dobrý počáteční vztah mohl být snadno poškozen, pokud asistent používal nevhodné metody práce.
Neméně zásadní vliv měl i způsob spolupráce a komunikace mezi asistentem a rodiči. Pavle asistent po škole pomáhal s přípravou povinností jejích dětí na další den. Asistent předával rodičům seznam školních úkolů a informoval je o celkovém fungování dítěte ve škole.
Rodiče se naopak snažili asistentům předávat své postřehy o metodách, které na dítě fungují doma, a které mohly být převedeny do školní praxe. Julii mrzelo, že v některých případech asistent nedokázal její rady vstřebat a využít. Pavla neměla ráda, když si jí asistentka stěžovala, jak je práce s jejím synem náročná. Sama si toho byla vědomá.
Rodiče formulovali svou představu o ideálním asistentovi pedagoga. Takový asistent by si neměl brát projevy ADHD osobně. Dálé si rodiče přáli asistenta empatického, zkušeného a vzdělaného v problematice ADHD. Podle Pavly by měl umět rozpoznat situace, kdy nemá dítě symptomy pod kontrolou. V takové momenty by měl zabránit agresivním projevům dítěte namířených proti sobě či okolí. V případě, že by nehrozily agresivní projevy mohl by být asistent pouze přítomen a dovolit dítěti nahromaděný stres odžít.
Julie si myslela, že při vedení dítěte by se měl asistent snažit vyhýbat negativní kritice. Používat by měl spíše pozitivní návodné věty a slova. Rodiče často oceňovali pomoc asistenta při soustředění dětí na zadané úkoly. Byli by rádi, kdyby asistenti probíranou látku vždy studentům dovysvětlovali.