Odborníci z řad pedagogů, metodiků prevence a dalších z oblasti psychologie, školství, poradenství sociální práce nám sdělili svůj vhled do problematiky kyberšikany/ubližování na internetu. Nejprve jsme se zaměřili na jejich celkový pohled na aktuální vývoj kyberšikany, včetně období pandemie koronaviru. Poté jsme zjišťovali, jaké má podle nich kyberšikana specifika ve srovnání s šikanou a dalším rizikovým chováním. Závěrem nám odborníci sdělili, v jakém kontextu se s kyberšikanou/ubližováním na internetu u žáků nejčastěji setkávají.
OBSAH STRÁNKY
Odborníci se shodují na tom, že problémy v oblasti kyberšikany/ubližování na internetu započaly od doby, kdy se intenzivně začal používat internet. Virtuální prostor se rychle vyvíjí v čase a je těžké s ním zachovat krok. Dále se odborníci shodují, že pojem kyberšikana může mít různorodý obsah: od ubližování na internetu po naplňování podstaty mnoha trestných činů. Také potvrdili, že koronavirus a lockdown prohloubily a zvýšili četnost problémů v této oblasti. Pracovnice linky důvěry Lucie a metodik prevence Lukáš potvrzují, že výskyt problémů s kyberšikanou je poměrně častý. Od začátku roku do říjen se s tímto jevem Lucie setkala 138x.
Odborníci se shodli na tom, že kyberšikana/ubližování na internetu je specifická tím, že je všudypřítomná. Zatímco šikana tak jak ji známe, probíhá mezi obětí a agresory v daném čase, kyberšikana oběť pronásleduje na každém kroku a jen omezeně se hledá prostor, kde si od virtuální agrese odpočinout. Odbornice Lucie zdůrazňuje, že často dochází k retraumatizaci, kdy se stopy kyberšikany nedají vymazat a spolužáci mohou některá hanlivá videa objevit i po několika letech. Díky zdánlivému pocitu anonymity se do ubližování na internetu připojují i žáci, kteří by si to v reálném světě k druhým nedovolili, popsal Lukáš.
Odborníci se shodují na tom, že se nejčastěji potkávají s kyberšikanou/ubližováním na internetu v kontextu online komunikace mezi žáky či nahrávání na videí a jejich následné sdílení na sociální sítě. Videa mohou být vytržená z kontextu, nebo myšlená z počátku jako nevinný vtip. Na druhou strnau poradkyně Dáša upozorňuje na rozdílné vnímání situace dětí a dospělých. Ze zkušenosti vnímá, že se často mezi sebou děti mohou bavit z pohledu dospělého příliš vulgárně, ale pro ně a jejich vrstevníky to může být normou. Vždy záleží na individuálním vnímání situace daného jednotlivce.